SERP’s zijn de zoekresultaten van een zoekmachine. SERP staat voor Search Engine Results Pages

SEO marketeers hebben één doel. Dat is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachines komen.
En de concurrentie is behoorlijk groot. Een reden voor marketeers om uit te zoeken wat zoekmachines
nou eigenlijk doen en hoe een zoekmachine werkt. Want als je weet hoe een zoekmachine werkt,
kan je de zichtbaarheid van je website vergroten.

Google geeft nooit precies aan hoe het algoritme werkt.
Wel geeft Google een aantal keer per jaar een update van de veranderingen die ze hebben doorgevoerd.

Google algorithm update

Zoekresultaten pagina’s:
wat zijn het en hoe werkt het

De webpagina’s worden online aangeboden aan bezoekers wanneer je een zoekopdracht intypt in
bijvoorbeeld Google.
Zoekopdrachten zijn termen en uitdrukkingen die we ook sleutelwoorden noemen.
Het resultaat is de SERP die de zoekmachine aanbiedt.

Elke SERP is uniek, zelfs voor zoekopdrachten die in
dezelfde zoekmachine worden uitgevoerd met dezelfde trefwoorden of zoekopdrachten.
Dit komt omdat bijna alle zoekmachines de ervaringen voor bezoekers aanpassen.
Zoekmachines laten resultaten zien op basis van een breder aanbod, dit zijn de extra’s buiten de
ingevoerde zoektermen.

De extra’s zijn bijvoorbeeld:
➝ de locatie van de gebruiker
➝ de browser geschiedenis
➝ sociale media

Er zijn 2 soorten SERP’s:
➝ organische resultaten
➝ betaalde resultaten.

Organische resultaten

Organische resultaten zijn de resultaten die je ziet als je een zoekwoord intypt in Google.
Het algoritme van Google laat een lijst met de resultaten zien.

In de volgende afbeelding zijn de gemarkeerde resultaten organische resultaten:

Organische resultaten

Aan de linkerkant van de foto staan alle resultaten die de zoekmachine in zijn database over het onderwerp heeft gevonden.

Het vak aan de rechterkant van deze SERP heet de Knowledge Graph.
De optie is geïntroduceerd is 2012 door Google.
De Knowledge Graph verzamelt feiten en alles wat te maken kan hebben met de zoekopdracht.
Zo kan je beknopte antwoorden op vragen op één locatie zien.

In dit geval kun je informatie over Koning Willem-Alexander lezen, de datum en plaats van zijn geboorte,
zijn lengte en familie informatie. Veel van deze feiten hebben eigen links naar meer informatie.

Sommige SERP’s hebben meer organische resultaten dan andere, zoals het bovenstaande voorbeeld.
Dit komt door de verschillende intentie van zoekopdrachten.

Er zijn 3 primaire typen zoekopdrachten:

➝ Informatie
➝ Navigatie
➝ Transactioneel

Informatie resultaten
Dit zijn resultaten waarbij de gebruiker informatie wil vinden over een bepaald onderwerp.
Een gebruiker heeft er geen belang bij om advertenties of andere soorten betaalde resultaten te zien.
Hij zoekt immers alleen informatie over een bepaald onderwerp.

Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘Koning Willem Alexander’.
Stel dat de gebruiker deze zoekterm intypt dan is het doel om informatie over de Koning te krijgen.
Er is dus 
een zeer lage commerciële intentie.
Daarom worden er alleen informatieresultaten op de SERP weergegeven.

Navigatie resultaten
Dit zijn resultaten waarbij de gebruiker via zijn zoekopdracht een specifieke website wil vinden.
Bijvoorbeeld voor YouTube of misschien wel voor vliegmaatschappijen.

Transactionele resultaten
Dit zijn resultaten waarbij de gebruiker de intentie heeft om een bepaalde actie uit te voeren,
zoals bijvoorbeeld het kopen van producten online. De resultaten hebben een hoge commerciële intentie.

SEO is het behalen van een hogere posities vanuit een organisch oogpunt.
Ondernemingen kunnen daarbij een SEO-professional inhuren om hun SEO-werk uit te voeren,
om op die manier hoger in zoekmachines als Google te komen.

 

Betaalde resultaten

Dit zijn resultaten waarvoor je moet betalen zodat je advertentie getoond wordt door een adverteerder.

In onderstaand voorbeeld zie je de betaalde resultaten voor de SERP met zoekopdracht “bloemen bestellen”.

Ook wel PPC-advertenties. Aan de rechterkant van het voorbeeld staan Shopping-advertenties.
Een optie die wordt aangeboden op het Google AdWords-platform.
Shopping-advertenties kunnen informatie geven, zoals productbeschikbaarheid,
gebruikersrecensies, speciale aanbiedingen en meer.

 

SERP Betaalde resultaten

PPC and Search Engine Results Pages

PPC, pay-per-click marketing is het betalen voor een klik op je advertentie.
Elke keer als een bezoeker op je advertentie klikt, betaal je een afgesproken bedrag hiervoor.
Je betaalt om bezoekers naar je website te krijgen.

Dat klinkt heel makkelijk, maar dat is het niet.
Om een goede campagne op te zetten moet je heel strategisch te werk gaan.

➝ Wie probeer je te bereiken?
➝ Waar ga je ze bereiken?
➝ Hoe ga je ze bereiken?
➝ Wat ga je hen aanbieden?

Adverteerders bieden op zoekwoorden die relevant zijn voor de onderneming.
Adverteerders willen bezoekers uitnodigen of misschien zelfs uitdagen om te klikken op de advertentie.

Er zijn een aantal factoren die bepalen waar een advertentie op de SERP wordt vertoond.
Sommige advertenties worden getoond boven de organische zoekresultaten.
Andere worden rechts van de organische resultaten getoond.

Sommige adverteerders kiezen ervoor om de advertenties alleen voor mobiele zoekopdrachten te tonen.
En weer andere sluiten het mobiele zoekverkeer juist helemaal uit. 

Net zoals bij SEO, is betaald zoeken een uitdagend onderwerp.
Betaalde zoekresultaten richten zich vooral op het optimaliseren van
advertenties die zo aantrekkelijk mogelijk op de SERP worden vertoond.

Ranking-signalen en zoekalgoritmen

Organische resultaten zijn resultaten die door de zoekmachines zijn geïndexeerd op basis van een aantal factoren,
ook wel ‘ranking signals’ genoemd.

Het zoekalgoritme dat Google gebruikt, heeft honderden ranking factoren.
Hoewel niemand buiten Google om precies weet wat ze zijn, worden sommige ervan belangrijker genoemd dan andere. 

Zoekmachine optimalisatie

De naam zegt het eigenlijk al, zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van websites en webpagina’s
om gevonden te worden in zoekmachines. Je kan een webpagina optimaliseren door zowel “on-page” SEO als “off-page”
SEO technieken te gebruiken.

On-page SEO

On-page SEO is o.a. de kwaliteit van de content. Content is Always King!

On-Page SEO is ook:
➝  de titel van je pagina,
➝ de URL van de pagina
➝ je Meta omschrijving
➝ je h1, h2, h3, h4 enz tag.
➝ de snelheid van je pagina
➝ een mobiel geoptimaliseerde pagina en ga zo maar door.

Off-page SEO

Off-page SEO zijn technieken buiten je eigen website om. Het zijn externe links die naar de pagina
verwijzen. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding of bloggen voor andere pagina’s of Social Media.

 

 

Ik hoop dat ik je met deze tekst een heldere uitleg heb gegeven over wat SERP’s precies zijn.