SEO wat is het eigenlijk?

Hoger komen in Google met het schrijven van geweldige teksten.

Dat is SEO.

SEO staat voor Search Engine Optimization,
of in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie.
Maar in het Engels klinkt het leuker.

Waar draait SEO dan om?

SEO draait om relevante informatie geven aan je bezoeker.
Het gaat er dus niet om dat je de beste, de grootste, of zelfs de meest populaire bent.
Het gaat erom dat je relevante zoektermen hebt.
Google wil informatieve teksten laten zien aan zijn bezoekers.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Waar ben je naar op zoek?
  • Wat wil je weten van een bepaald onderwerp?
  • Met welke antwoorden is de bezoeker tevreden?
  • Welke relevante informatie kan jij geven?
  • Dat is waar het bij Google om gaat.

Je schrijft een artikel niet voor Google, je schrijft het artikel voor je bezoeker.
De bezoeker wil graag antwoorden op zijn vragen hebben.
En een bezoeker wil graag weten hoe hij zijn vragen kan oplossen.

Heb je deze vragen beantwoord in je tekst, en je bezoeker leest  jouw artikel ook helemaal uit.
Sterker nog, je bezoeker is zo enthousiast dat hij het graag wil doorvertellen aan andere wat hij heeft gelezen.
En hij wil je tekst ook nog graag delen op social media. Dan heb je pas een goede tekst geschreven.
Dat heet SEO marketing.

Daarnaast is SEO voor een klein deel een stukje techniek.
Techniek wil zeggen, ervoor zorgen dat Google je website ook goed kan lezen.

Wat is goed?

Je site moet gebruikersvriendelijk zijn;

  • Je site moet snel zijn,
    niemand wil een halve minuut wachten totdat er eindelijk wat op het scherm komt;
  • Je site moet professioneel overkomen;
  • Je site moet mobiel geoptimaliseerd zijn;
  • Je site moet beveiligd zijn.

Dat is het optimaliseren van je website.

En wat is on-site SEO eigenlijk?

On-site SEO is het proces om je website te optimaliseren en zoekmachine vriendelijk maken.

Simpel gezegd, zoekmachines moeten in staat zijn om de inhoud en structuur van de website te doorzoeken en ook te begrijpen.

On-site SEO, ookwel on-page SEO genoemd, verwijst naar zowel content op de webpagina als naar de HTML-code van je webpagina
(HTML-code is de “verborgen” code die help te communiceren met andere op het Internet.
De “tags” die je kan toevoegen aan de tekst zijn er om meer structuur te geven. Deze “tags”
vertellen aan Google hoe de tekst of afbeelding in het artikel moet worden weergegeven).

Een zoekmachine, in het Engels heet dit webcrawler, moet daarom de HTML-code en de structuur van je website kunnen lezen om te ranken in Google.

Kan ik SEO zelf doen?

Ja, dat kan..

SEO is voor het grootste deel, het schrijven van een goed artikel met de juiste zoektermen in de tekst, ook wel keywords genoemd.
Want dat is waar mensen op zoeken. Eigenlijk heel logisch dus.

Je moet er dus achterkomen welke zoektermen er veelal gebruikt worden.
Er zijn genoeg tools die je kan gebruiken om hierachter te komen, maar met logisch nadenken kom je al een heel eind.

En je kan ook bijvoorbeeld de “Google zoeksuggestie” gebruiken.
Als je een zoekopdracht hebt in gegeven, dan zie je de Google zoeksuggestie helemaal onderaan de pagina staan;

“Google zoekopdrachten gerelateerd aan”.
Deze zoektermen kan je dan eventueel weer gebruiken in een relevant artikel.
In enkele gevallen staan er geen zoekopdrachten vermeld, er wordt dan niet gezocht op die zoekopdracht.
Doe in dat geval nog een 2e zoekopdracht met andere woorden.

Denk bij het erachter komen van zoektermen bijvoorbeeld aan:

Welke vragen hebben mijn klanten?
Of welke problemen hebben mijn klanten?
Misschien heb je een “meestgestelde vragen lijst”
En bedenk ook, hoe kan ik deze vragen oplossen?

Het erachter komen van je zoektermen is je vooronderzoek.
Pas na je vooronderzoek schrijf je een zo helder mogelijke tekst.
Hoe meer informatie hoe beter.

Ik leg je hieronder meer uit waar je op moet letten om beter gevonden te worden in Google.

 

Vindbaar in Google

Vindbaar in Google

Hoe word je nou beter gevonden in Google?

Door het gebruik van langere zoekwoorden, of long tail keywords in het Engels.

Mensen zoeken op steeds langere en specifieke teksten, doelgericht zoeken is dat.
Denk erom dat je de zoekwoorden niet overdrijft in een tekst.
Het staat nogal vreemd als in bijna iedere zin een zoekwoord voorkomt.

Daarbij gaat dit ten koste van de leesbaarheid van je tekst.
En Google is hier niet van gecharmeerd. Niet doen dus.

Langere zoekwoorden bestaan uit 3 of meer woorden.

Wat is een Meta omschrijving?

Een meta omschrijving een beknopte samenvatting van je webpagina.
Een voorbeeld: Je geeft een zoekopdracht in Google over “honden”.
Op onderstaande afbeelding, zie je welk resultaat dit geeft.

Eerst zie je in het blauw een titel, daaronder de url van de pagina over dit onderwerp en daaronder staat een korte omschrijving van de pagina.

 

Meta Omschrijving

 

Je verteld in de Meta omschrijving, eigenlijk waar de pagina over gaat.

Moet ik dit perse invullen om gerankt te worden?

Nee, eigenlijk niet. En ja, want het is extreem belangrijk om mensen naar je website te krijgen.

Je kan op deze manier mensen nieuwsgierig maken, intresse opwekken, zodat ze ook echt op je link klikken.
Het is een soort advertentie van je pagina.

Is het een ranking factor?

Nee, ook dat niet.

Google heeft in september van 2009 gepubliceerd dat zowel een “meta omschrijving” als “meta zoekwoorden”
geen ranking factoren meer zijn in het algoritme van Google.

Bedenk wel goed dat een meta omschrijving heel erg belangrijk is om bezoekers ook echt op je link te laten klikken.

En dit heeft wel een positief effect op je ranking.
Hoe meer mensen op je site klikken, hoe hoger je rankt.

Hoe lang moet een artikel nou eigenlijk zijn?

Daar is best veel informatie over geschreven.
Mijn mening is, dat het niet altijd om het aantal worden van het artikel gaat.

Soms kan een artikel zelfs vrij kort zijn.
Waarom… omdat de dienst of het product wat je wil verkopen geen lange tekst nodig heeft.

Sommige producten zijn simpel. Een dit-is-wat-je-krijgt product.
Waarom moet je dan meer tekst gaan verzinnen als mensen niet geintresseerd zijn in de tekst maar alleen in het product.

Maar dat is alleen bij een aantal producten zo.
Voor de rest geldt dat langere relevante teksten veel beter zijn,
omdat Google graag informatie wil laten zien aan zijn bezoekers.
Informatieve teksten uiteraard.

Een tekst van 300 tot 500 woorden is heel goed.

SEO uitbesteden

Natuurlijk kan je SEO ook uitbesteden.
Het vergt alleen (zoals je hebt gelezen) behoorlijk wat tijd en aandacht om je pagina te ranken.

Het is zeer begrijpelijk dat je liever je aandacht aan andere taken besteed.

Je moet je immers goed verdiepen in het zoekgedrag van je toekomstige klanten.
Je teksten moeten de kwaliteit hebben waar mensen naar op zoek zijn.
SEO is niet zomaar een tekst of een blog, het is een proces… waar je trots op bent.

Bedenk wat het doel is van je website en weet een bezoeker wat hij moet doen op je website?
Dat is een belangrijke vraag. Wij zullen je daarmee helpen.

En het kan heel goed zijn dat een hele nieuwe website beter is dan alleen aanpassingen.
Wij geven je daarbij een advies. We maken daarom eerst een plan van aanpak gericht op het doel van je website.

We doen een onderzoek naar zoekwoorden, welke zoekwoorden zijn relevant om te gebruiken.
We maken een plan hoe we de website kunnen bewerken om zo hoog mogelijk in Google gerankt te worden.

Neem contact met ons op via chat of mail voor meer informatie.